Kritikk og oppfatninger blant folket

Crushed-by-Criticism-Vector-ImageVi har alle opplevd den irriterende telefonselgeren som ringer midt i middagen og vil selge oss noe vi egentlig ikke vil ha. Telemarketing er negativt forbundet med ulike former for svindel, for eksempel pyramidesalg, med utrolig overprisede produkter og tjenester. Uredelig telemarketingselskaper er ofte referert til som “telemarketing fyrrom” eller bare “fyrrom”. Telemarketing er ofte kritisert som en uetisk forretningspraksis på grunn av oppfatningen av salgsteknikker under uønskede samtaler. Telefonselgeres markedsføring for telefonselskaper kan oppfattes som telefonslamming, praksisen med å bytte en kundes telefontjeneste uten deres viten eller tillatelse.

Telefonsalgsamtaler blir ofte betraktet som et irritasjonsmoment, spesielt når de oppstår under middagen, tidlig om morgenen, eller sent på kvelden. Enkelte selskaper har kapitalisert på disse negative følelser. Siden 2007 har flere forum fungert som klagetavler der forbrukerne kan uttrykke sine bekymringer og sin kritikk. Som svar har noen telemarketingselskaper anlagt søksmål mot disse portalene. Det nåværende juridiske systemet i USA har gitt slike fora en viss grad av beskyttelse gjennom “Communications Decency Act 47” og et par andre lovgivninger.

Den overveldende populariteten av USAs ikke-ringeliste, som har logget mer enn 23 millioner telefonnumre siden den ble lansert den 27. juni, kommer nok ikke som en overraskelse for folk i telemarketingbransjen. Telefonselgere vet hvordan folk føler om dem. Folk gjør det klart hele tiden. De har 104 millioner samtaler hver dag i USA, og mens overraskende mange plasser produserer gode nye fagforeninger mellom bedrifter og kunder, ender titalls millioner av samtaler i ord som ikke bør nevnes her. Selv du, milde leser, kan nok bli hakket kvassere enn normalt når du mottar en salgssamtale. Det er selvfølgelig forskjell fra selger til selger. De sympatiske er høflige uansett, mens andre er pågående. Fremtiden til telefonsalg er uviss, men per i dag tjener selskaper innen telemarketing gode penger. I all hovedsak fordi lønningene går på provisjon.