Om telefonsalg i dag

iStock_000022293301MediumTelemarketing (som er et internasjonalt ord, også kjent som innesalg, eller telefonsalg i Storbritannia og Irland) er en metode for direkte markedsføring der en selger innhenter potensielle kunder til å kjøpe produkter eller tjenester, enten over telefon, gjennom ansikt-til-ansikt eller webkonferanser avtalt på forhånd eller planlagt i løpet av samtalen. Telemarketing kan også omfatte registrert salg, programmert til å bli spilt over telefonen via automatisk oppringing.

I Finland er anslagsvis 100.000 mennesker ansatt av callsentre, men de fleste jobber med kunderelasjoner i større selskaper. 10.000 mennesker jobber for selskaper involvert med telefonsalg. Telemarketing er ofte den første jobben unge mennesker får. Men det er også en vei ut eller tilbake til arbeidslivet for funksjonshemmede, innvandrere og pensjonister. I Finland har yrket hatt et dårlig rykte på grunn av arbeidsrelaterte skader. Belastningen på nakke, skuldre, øyne og ører kan være betydelig. Helseproblemer har imidlertid blitt redusert betydelig takket være lette hodetelefoner, ergonomiske arbeidsstasjoner og flere oppgaver, som dokumentasjon, gjort automatisk av datamaskiner.

I 2007 ble en Do-Not-Call-liste etablert for australske innkommende telefonnumre. Registeret lar brukeren registrere privat bruk av telefonnumre. Australsk lovgivning begrenser hvilke typer markedsføringssamtaler som kan gjøres med disse registrerte telefonnumre; imidlertid er forskningssamtaler tillatt. Andre unntak er samtaler foretatt av veldedige organisasjoner og politiske medlemmer, partier og kandidater, men enhver organisasjon som er instruert av mottakeren av et telemarketingsamtale om å ikke ringe det nummeret igjen, er juridisk forpliktet til å følge denne forespørselen, og må fjerne telefonnummer fra organisasjonens ringelister.

I Canada er telemarketing regulert av føderale myndigheter, spesielt håndtert av canadisk Radio, TV og telekommisjonen. Telemarketing i USA er begrenset på føderalt nivå av Telephone Consumer Protection Act, som kom i 1991 (47 U.S.C. § 227), og FTC Telemarketing Sales Rule. FCC stammer fra Telephone Consumer Protection Act. Også noe som heter Consumer Fraud og Abuse Prevention Act utgjør en rekke profesjonelle sammenslutninger som resulterer i at telefonselgere har etiske regler og standarder som medlemsbedrifter må følge for å skape tillit.