Prosedyre og praksis

blog_PracticeTelemarketing kan gjøres fra et selskaps kontor, fra et callcenter, eller fra hjemmet. Det kan innebære en levende operatør eller en stemmekringkasting som oftest er assosiert med politiske budskap og undersøkelser.

En effektiv telefonsalgsprosess innebærer ofte to eller flere samtaler. Den første samtalen (eller serie av samtaler) bestemmer kundens behov. Den endelige samtalen (eller serie av samtaler) motiverer kunden til å foreta et kjøp. Potensielle kunder defineres på ulike måter, blant annet tidligere kjøpshistorikk, tidligere forespørsler om informasjon, kredittgrense, konkurranser, påmeldingsskjemaer og søknadsskjemaer. Navn kan også kjøpes fra et annet selskaps database eller hentes fra en telefonkatalog eller annen offentlig liste. Kvalifiseringsprosessen er ment å bestemme hvilke kunder som er mest sannsynlig til å kjøpe produktet eller tjenesten.

Veldedige organisasjoner og politiske partier bruker ofte telemarketing til å samle inn penger. Markedsføringsforskningsselskaper bruker telefonsalgsteknikker for å kartlegge potensielle eller tidligere kunder av en kundes virksomhet for å vurdere markedsaksept av, eller tilfredshet med, et bestemt produkt, en tjeneste, kjede eller selskap. Offentlige meningsmålinger blir utført på en lignende måte. Telefonsalgsteknikker er også brukt til andre former for elektronisk markedsføring ved hjelp av e-post eller faksmeldinger, i hvilket tilfelle de blir ofte ansett spam av mottakere.

En ny trend i telemarketing er å bruke robocalls: automatiske telefonsamtaler som bruker både datastyrte autodialers og dataleverte forhåndsinnspilte meldinger. Noen kan simulere en personlig telefonsamtale gjennom personlig forhåndsinnspilte meldinger. Disse samtalene inkluderer ofte bevisst villedende taktikk, med datamaskinens innspilte meldinger sier ting som “Ikke få panikk, men dette er din siste sjanse” eller “Vi har allerede forsøkt å kontakte deg via e-post.” Meldingene er ofte direkte løgn, ment for å vekke frykt i den potensielle kunden.

Robocalls er kjent for ikke å legge til numre i deres gjør ikke-ringliste, og gjentatte ganger forstyrre mennesker på alle tider på dagen. Telemarketing er fortsatt i utvikling på dette feltet. Det nyeste programmet bruker en kvinnes stemme som operatør i stedet for å ansette en ekte kvinne til å utføre oppgaven (se eksempel: Samantha West. Dette forsøket viste seg å være mislykket).